تاریخچه (امامزاده سید محمود)

تاریخچه امامزاده سید محمود(رض)

از شما اجازه می خواهم برای مزید اطلاع زایران حرم امامزاده سید محمود (رض) از قدمت امامزاده و تاریخچه آن برایتان بگویم.

 

براساس تحقیقات محلی و تاریخی که از حضور سادات کرام در منطقه جنوب ایران داشته ام چنین بدست می آید که قدمت امامزاده سید محمود حداقل به هشت قرن می رسد این حقیر با تحقیقاتی که از ریش سفیدها و معتمدین کهنسال داشته ام به طور جزم و قتع و با محاسبه دقیق عمر کسانی که از این نسل و نسلهای گذاشته در معرض این پرسش قرار گرفته اند که" آیا از گذشتگان خود در خصوص امامزاده سید محمود چیزی شنیده اید؟ و پاسخ آنان به این سوال که این امامزاده قبا از آنان بوده است ما را به این حقیقت می رساند که قدمت حداقل سه قرن آن برای این حقیر امری مسلم و قطعی می باشد لیکن با استمداد از شواهد و آثار تاریخی بر جای مانده در اطراف حرم امامزاده که نگارنده این سطور خود در دوران کودکی شاهد برخی از آثارو شواهد باستانی در حفاریهای منطقه امامزاده بوده ام چنین استنباط می شود که حداقل قدمت بیش از هشت قرن برای امامزاده را می توان حدس زد. پس از اخذ شجره نامه امامزاده که توسط یک مرکز تحقیقاتی در حوزه علمیه قم توست حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر فقیه بحر العلوم تحقیق شد همین حقیقت مبرهن گردید که قدمت بیش از هشت قرن برای امامزاده با توجه به شجره نامه موجود و شواهد دیگر امری قابل پذیرش و مستند می باشد.

 

دردوران کودکی ام فراموش نمی کنم وقتی باهمسالان خود درمنطقه وتپه مشرف به امامزاده که ان روزبه روغن ریخته مشهوربودودرحدود300متری غرب امامزاده واقع شده مشغول بازی بودیم -چون انجامحلی بودکه ازعشایردرزمستانها وفصل بهاربرای عرضه محصولات خودوهمچنین برای نجات ازسرمای منطقه خود برای تامین علوفه دامهای خودبه این روستامهاجرت می کردنددرهمان تپه اسکان موقت می یافتند روزی که تصمیم گرفته بودند برای توسعه مزارع و باغات آن منطقه را شخم بزنند و مهیای کشاوزری کنند از حفاریهای آن منطقه آثار و شواهد تاریخی نظیر کوزه های گلی و سفا لی، ظروف سفالی و اشکال مختلف هنری که حاکی از هنر مردم آن روزگار بود از زیر زمین بیرون می آمد و ما کودکان آن روزگار که ارزش و قدر این آثار هنری و تاریخی ارزنده را نمی دانستیم به عنوان اسباب بازی کودکان از آن استفاده می کردیم.

 

این شواهد وآثار تاریخی در اطراف امامزاده از یک سو و وجود قبرستان جنب امامزاده سید محمود که از قبرستانهای متروکه و با قدمت طولانی بنظر می رسد از سوی دیگر و همچنین درخت کهنسال کرت که به کرت سید محمود مشهور بود و مردم آنجا مراسم روضه خوانی بر گزار می کردند و متاسفانه در توسعه باغات قطع گردید همه و همه نشان از وجود یک پیشینه کهن حیات در جنب امامزاده دارد که امامزاده سید محمود(رض) در آن عصر و در میان آنان می زیسته است و پس از مرگش او را در همان قبرستان منطقه محل سکونتش در محل مقبره فعلی آن بزرگوار را دفن کردند و بنظر می رسد ردستای سکل و منطقه شمالی بیکاه در امتداد هم از منطقه" نیلگری بیکاه" به سکل قدیم" در همین منطقه سید محمود به یکدیگر متصل بوده اند و امامزاده سید محمود امروزی افتخاری است برای روستای سکل و بیکاه که امامزاده در میان نیاکان آنان می زیسته است.

 

روستای سکل در میان روستاهای مختلف شهرستان رودان از جایگاه ویزه ای برخوردار بوده که منابع کهن تاریخی بدان اشاره کرده اند که برای مزید اطلاع و با هدف نشان دادن قدمت امامزاده و دلیل انتخاب روستای سکل و شهرستان رودان یه عنوان محل سکونت وی نیم نگاهی می اندازیم به جایگاه رودان در منابع تاریخی تا در آینه امروز نگاهی به گذشته آن بیندازیم و قدمت این شهرستان را از لابه لای کتب تاریخی جستوجو نماییم.

 

ابن البخلی چنین آورده:

 

رودان و احمدی ناحیه ای است در جنوب کرمان از دهستانهای بندرعباس رکن شرقی پارس متاخم اعمال کرمان است بر جنوب سیرجان و سرحد آن رودان است و این رودان از اعمال پارس بود اما بعهد سلطان شهید الب ارسلان قدس الله روحه چون میان پارس و کرمان حد مینهادند این رودان با کرمان گذاشت در روزگار قاورند. (فارس نامه این البلخی ص 121).

 

و در  فارسنامه ناصری نیز چنین آمده : رودان و احمدی از گرمسیرات فارس است در اصل دو باوک بود و سالهاست در تحت کلانتری و ظابطی یک نفر برقرار گشته میانه جنوب و مشرق شیراز افتاده است . محدود است از جانب مشرق به بلوک بشاگرد و از شمال به نواحی جیرفت کرمان و از جانب مغرب به نواحی سبعه و از سمت راست جنوب به نواحی بندرعباس . هوای تابستانیش گرم است و نخل و نارنج و نارنگی را بسیار نیک پروراند. محسولش کندم و جو و کمی برنج است و نیل را از گیاه وسمه بعمل آورند و از نیل هندی کم بهاتر است. آبش از رود خانه تامین می شود و بیشتر این نواحی کوهستانی است و دو جلگاه مختصری دارد. انواع شکارها در ای دو بلوک رودان و احمدی خصوصا دراج فراوان است و قصبه آن را ده بارز گویند و عموم حانه های این دو بلوک از چوب و شاخه و برگ نخل است مشتمل بر بیست ویک ده آباد است.(از فارسنامه ناصری ج2ص216). در فرهنگ جغرافیای ایران به جایگاه مهم و موقعیت روستای سکل در آن زمان تصریح و آمده است: هوای رودان گرم و مرطوب است و از محصولات عمده اش خرما و مرکبات و غلات قابل ذکر است. شغل سکنه زراعت و دارای راه فرعی است. این دهستان از31آبادی بزرگ و کوچک تشکیل شده و جمعیت آن 18495 تن و مرکز دهستان قریه ده بارز و از ده های مهم آن معزآباد و سکل . برنطین . خراجی فابل ذکر است. (از فرهنگ جغرافیای ایران ج8).


منبع : امامزاده سید محمود

 


 



نرم افزار برای اجرای فایل های pdf

 

 

 



[ سه شنبه 15 آبان 1386 ] [ 22:45 ] [ مرتضی ذاکری ]

مطالب مرتبط